9 juli 2011 - Lördag

Natten gick...jodå den gick sådär. Julia vaknade till ett par gånger efter att hon somnat, och sista gången ville hon inte somna om igen. När jag gick och la mig vid halv elva var hon fortfarande vaken och satte sig rakt upp i sängen för att visa att hon inte alls ville somna om. Jag bäddade ner henne, satte på musiken och la mig och kollade på film i sängen. Hon satte sig upp och tjöt. Jag bäddade ner henne, och gick tillbaka. Detta upprepades ett antal gånger, och till slut satte jag mig bredvid henne och förklarade tydligt vad som skulle ske. Att Julia ska ligga i sin säng och sova, och mamma ska ligga i sin säng och sova. Mamma är precis bredvid och det finns ingenting att vara rädd för, osv. Avslutade det hela med "Förstår du?". Julia svarade, "Aa". Jag frågade "Är det okej?". Julia svarade "Aa". Sedan la jag mig ner igen och Julia var tyst. Verkade som hon verkligen förstod vad jag sa, och det gjorde hon säkert också. Hon förstår mer än vad jag tror.

Nu när hon inte använder nappen på dagarna har hon börjat prata massa mer. Det märks att hon verkligen försöker härma ord som vi säger, och många kommer ut väldigt bra. Ser ut som om hon samlar på sig massa ord bara för att, när vi minst anar det, bara vräka ut sig. Kommer en del på portugisiska också. När vi är ute och går brukar jag numer säga saker som hon redan kan på svenska på portugisiska, typ hund, cat osv. Hon kan nu säga cachorro (hund), gato (katt), tchau (hej då) och beijo (puss). Så duktig så! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0