13 juli 2011 - Mysdag trots trots

Julia är ju, utan tvekan, i den härliga åldern som kallas trots. Har ju dock ingenting med åldern att göra, bara barn i allmänhet. Och ordet trots tycker jag inte riktigt beskriver det heller. Det är ju inte så att barnen trotsar med flit bara för att. Barn är ju inte onda, liksom. De testar gränser. Det måste de ju göra, hur ska de annars lära sig? Jag brukar byta ut "trotsåldern" mot "utvecklingsfas". Tycker det passar bättre in. Det är ju mer en fas än vad det är en ålder, och det är ju något de går igenom som är jobbigt för dem. Att visa frustration när saker inte går som planerat är en stor milstolpe i ett barns liv. Ett steg lika viktigt som att lära sig sitta och krypa. Nu låter jag väl som någon j*kla "jag-tror-jag-vet-allt...", men så är det inte alls. Jag försöker bara intala mig själv att Julias (väldigt många) vredesutbrott är minst lika jobbiga för henne själv, som de är för mig. Inte för hämnd, men för att jag ska orka med det i sjutton (+) år till!

Jaja, nytt ämne. Åkte in till kungsbacka vid 13 tiden. Julia hade inte velat somna innan så jag fick ta vagnen med mig. Hon slocknade som en trasig glödlampa på vägen ner till hållplatsen och vaknade nät vi nästan var framme i kungsbacka. Elsa låg också och sov när vi kom dit, men hon vaknade inom någon halvtimme och Julia blev så lycklig över att få träffa en av sina "bästisar". Mira är ju och globaliserar sig på Mallorca (men kommer hem imon, yihaaaa). Julia och Elsa lekte medan vi "vuxna" (hjälp...) pratade praktiskt och skrev kontrakt osv. Så nu är det typ klart! :D



Så himla härlig bild!


Julia har knappt velat äta under hela dagen. Pyttelite frukost, typ ingen lunch. En liten youghurt till mellanmål, och ca. 5 tuggor middag vad väl ungefär det hon hade ätit när vi kom hem igen runt 19. Tessie hade då stått och stekt hamburgare och friterat pommes, och det tyckte Julia var gott och åt en hel del. Sedan blev det en nervarvningsdusch och 250ml välling på det. Skönt att hon ätit nu på kvällen iaf! Blir lite stressad när hon inte äter. Hon somnade snabbt och lätt och har sovit tyst ända sen dess. Imorgon blir det nya äventyr. Har inte bestämt riktigt vad än, men ska i alla fall på 18 månaderskontroll med Julia. Läkarkontroll och, om jag inte är helt ute och cyklar, vaccin. Usch, det gillar vi inte. Blir ju värre och värre ju äldre hon blir! :/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0