9 september 2010 - Error, error: Overload! Del 2

Idag var det farmors begravning. Klockan 11 skulle det börja, men vi åkte härifrån strax efter 9 för att vara där lite tidigare. Det var en del där redan när vi kom, så vi fick en stund att prata med släkten och vänner som jag inte träffat på jättemånga år. Andreas och Tessie hade köpt nya kläder till Julia att ha på sig, så vi bytte på henne samt gav henne gröt innan det var dags att gå in i kyrkan. Alla satt på plats några minuter innan ceremonin skulle börja, så alla satt alldeles knäpptysta. Julia gillar inte när det är tyst, och försökte få igång folk genom att säga "Mmmm...?" hela tiden. Jag tyckte det var lite jobbigt till början, men när alla började le och fnissa åt henne slappnade jag av och tänkte att det skulle vara precis så farmor skulle vilja ha det. Lite lättsamt och trevligt. Jag hade haft lite ångest innan eftersom jag tycker det är så fruktansvät jobbigt att gå på begravning, och gråter helt hysteriskt, men det var inte så farligt som jag trott. Såklart var det sorgligt, och naturligtvis rann tårarna, men det kändes mer okej än vad det gjort innan. Jag har liksom accepterad det faktum att farmor är borta, och hon var gammal och hade haft ett långt, fint liv. Det kändes bra att hon fick gå utan att ligga orörlig som en grönsak i flera månader!

Jag kände dock väldigt mycket för Annelie, som först vid avskedet började gråta. Så medan de andra gick och satte sig igen, gick jag fram och kramade om henne ordentligt. Vi stod framför farmors kista ett tag, alldeles ensamma, kramandes och gråtandes. Men det kändes fint på något konstigt sätt! Jag kände att jag kunde ge henne lite tröst!
Efter ceremonin blev det lax, paj och tårta och vi åt tills vi storknade allihop, och vi pratade massor med släkt och familj. Mest om bebisar så vi snart får två till!



Pussgurka!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0