7 september 2009 - Prosit!

   Jag nös nyss och när jag gör det brukar jag säga/tänka "prosit" för mig själv, eftersom att ingen annan är här och gör det. Idag började jag dock undra varför i hela friden vi säger så. Det låter ju faktiskt helt ologiskt när man hör det.



    Jag menar, kom igen! Vart är logiken? Så som alltid när jag är förvirrad, vilket är ofta (jag bara inte låtsas om det), så googlar jag. Vad skulle jag vara idag om det inte vore för google.se, undrar jag. Ingenstans! Den största skillnaden är väl att jag inte hade väntat barn med Johnny. Jag hade inte ens träffat honom eftersom jag hittade massageskolan på google...
    Okej, tillbaka till saken; Jag googlade och hamnade inne på wikepedia. Det stod inte så mycket förutom att "Prosit - sägs till någon som nyst". Ja, så långt är jag ju med. Det var ju liksom därför jag ramlade in på den här sidan! Men kom jag till den intressande delen, då jag faktiskt fick veta orsaken till detta ordval:

Prosit betyder "Må det gagna" på Latin.


   
Sådär ja! Då har vi blivit fler ton smartare ikväll då. Känns som om jag borde gå på övervikt snart av all min smarthet som flyter omkring i blodet på mig. Synd är att den aldrig riktigt får komma till användning..:p




    Johnny vill försöka få mig sluta ringa till honom så mycket innan han skaffat det Brasilianska kontantkortet. Det kostar ju en del för mig nu och det gillar han inte! Mina pengar har ju tagit slut nu (Är ni glada nu, Nissarna på Socialen) och jag har fått börja leva på min pappa och bror igen. Känns ju kalaskul att fortfarande bli sörjd för när man är 22år gammal och väntar barn. Jag borde ju stå på egna ben vid det här laget. Men jag har ju bara mig själv att skylla...
    I alla fall sa Johnny det, att jag måste sluta ringa och jag började gnälla över att jag måste prata med honom och ditten och datten. Vi kom överens om att han skulle skicka ett meddelande till mig när han går till internet. På så sätt slipper jag ringa och fråga och sitta vid datorn och vänta på honom! Får se nu bara om jag kan hålla detta.. 

    Idag satt jag och tittade igenom alla bilder från Brasilien. Igen. Gör det nästan varje dag. Nu börjar jag längta riktigt mycket tills jag kan åka dit nästa gång. Har längtat lite grann från och till sen jag kom hem, men nu är det på allvar. När Johnny är här längtar jag ju inte lika mycket. Men jag vill träffa alla igen! Även det jag avskydde då saknar jag nu.
    Jag saknar att vara hos hans mamma i Pium och bli halvt ihjälstucken av massa skumma insekter och bli väckt av ett gäng hönor som står och pickar efter mat vid huvudkudden. Jag saknar när man ligger fyra-fem pers och tränger i en och samma säng framför en film när det regnar ute och taket läcker, så man hela tiden får små blöta droppar i ansiktet. Jag saknar att ligga i en solstol på stranden och titta ut över havet och alla surfare som skvalpande ligger och väntar på att sno den bästa vågen. Grillspetten. Crepesen. Juicen. 

Vore ju nästan korkad om man inte saknade det är, tycker man..! I Pipa på Praia de Amor (Kärleksstranden)   Utsikten från solstolen; Johnny som surfar.   Jag på Praia de Ponta Negra. Den


Jag lär drömma inatt...


Kommentarer
Postat av: Magda

Åhhh... Suck grillspett...

Jag e minsann inne o läser iblend... Vore ju synd o missa nåt... ;) Kram på dej

2009-09-11 @ 12:56:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0