13 juli 2009 - Är det bättre att alltid hålla sig till sanningen?

    Eftersom jag är arbetslös och därför inte har någon fast inkomst behöver jag nu söka socialbidrag, eller som det numer kallas; Försörjningsstöd! Detta är ju inte det lättaste, men är det någonting man lär sig medan man lever är det att livet aldrig ska vara lätt. Ingenting ska ju bara flyta på som man vill, måste alltid vara konstiga hinder och saker som sätter sig emot det man försöker åstadkomma. 
    Jag ärvde, tillsammans med min bror, mitt barnsdomshus efter att min mamma gick bort i cancer för över 9 årsen, och i början av året beslutade jag att jag ville bli utköpt. Sagt och gjort, efter mycket om och men blev det klart. Nu är det ju så att jag kommer behöva betala ränta på arvet och det kommer ske i februari nästa år, alltså ett år efter jag fått pengarna. Denna ränta kommer vara på närmare 80.000;-, inga småpotatis som man har liggande, men jag har sparat så gott jag har kunnat för att kunna betala detta och hade lite mer än hälften.
    När jag ringde socialsekreteraren gjorde jag det i all ärlighet och lade alla korten på bordet för man har ju alltid hört att ärligheten varar längst. Får då beskedet av henne att man då inte är berättigad stöd. Då ringer jag min hjälte. Min riddare i skinande rustning! Alltså min pappa! Han blir oerhört irriterad och rent ut sagt förbannad och ringer försäkringskassan som kommer med förslaget att jag kan sätta in mina pengar på ett konto hos dem, och på så sätt är pengarna inte längre mina, utan deras egendom. Pappa ringer soctanten och lägger fram detta och hon ska höra av sig. Hon ringer mig fram åt eftermiddagen och säger att inte detta är en möjlighet. Jag måste alltså leva slut på pengarna jag försökt spara så att jag betala min skuld nästa år. Hur i helvete ska jag göra det nu då?

    Pappa har blivit peppad att gå vidare med det så långt som till en domstol om det skulle behövas, för alla andra tycker det verkar helt galet att det ska vara så. Jag kommer ju troligen få en betalningsanmärkan som egentligen inte hade behövts. Så nu är han på krigsstigen, far min!

    Så jag undrar om det verkligen är bra att lägga fram hela sanningen när det kommer till att söka hjälp i det är ybermoderna landet!


   

Min första magbild tagen v. 16+5. 

  




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0